Wandelen in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Wandelen in New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Wandelen in New York

Blijf op de hoogte en volg Janneke

05 Mei 2016 | Verenigde Staten, New York

Vandaag was het, vergeleken met de vorige dagen, een goede dag. Bewolkt en droog, soms probeerde de zon door te breken maar de wolken zijn hardnekkig.

Vanaf het hostel heb ik de metro gepakt naar Time Square. Vanaf daar ben ik de route, die ik gisteren al voor een deel heb gelopen, afgemaakt.
Ik ben door diverse straten naar het central park gelopen. Veel van deze route had ik al gezien zoals de Rockefeller, Trump Tower.

Vanaf het central park ben ik een andere route gaan volgen. De route door de wijk Harlem. In deze wijk worden veel films opgenomen. Je hebt er allerlei gebouwen/huizen die je vaak in films terug ziet .
Bijvoorbeeld de huizen met de trappen aan de buitenkant. Niet veel bekende gebouwen te zien in dit deel van de stad, maar ik heb wel de Amerikaanse sfeer opgesnoven.

Vanuit Harlem heb ik de metro genomen naar de wijk Soho. Hier heb ik een route gelopen. Soho staat bekend als een hippe wijk. Dit klopt denk ik ook wel. Hippe winkels, gebouwen maar ook de mensen die er rond lopen. In deze wijk waren ze ook veel aan het bouwen en renoveren viel me op.
Aan het einde van de route ben ik naar de City Hall gegaan. Dit is het gemeentehuis van New York. Toen ik de metro uitstapte trad daar op het plein een groep jongens op. Cool om te zien. Na het optreden probeerden ze bij iedereen geld af te troggelen. Toen ben ik weggegaan.

Doorgelopen naar het 9/11 monument. Met Marleen was ik hier al kort geweest. Ik wilde nog rond beide monumenten lopen. Het zijn twee dezelfde monumenten die op de plaatsen staan waar de twee torens stonden.
Hierna ben ik doorgelopen naar de kade. Het zonnetje kwam soms bijna door.
Ik wilde toch nog het Vrijheidsbeeld goed zien. Ik twijfelde of ik dezelfde (gratis) boottocht zou moeten maken of gewoon een boot nemen naar Ellis Island waar het Vrijheidsbeeld op staat. Ik ben niet iedere week in New York en besloot naar het Vrijheidsbeeld zelf toe te gaan. Het was 15:35 de laatste boot was 15:30 weggegaan. Gelukkig ben ik er morgen nog en heb ik een kaartje voor morgen kunnen kopen.

Daarna door straten, waar ik nog niet was geweest, terug gelopen.
Hier heb ik me voor het eerst sinds ik in Amerika ben onveilig gevoeld. Er was een staking bezig en ik liep aan de kant waar de staking was. Er stonden wel hekken waar ze tussen moesten blijven maar er liepen veel mensen langs. Ze leken zo boos dat ik bang was dat er een gevecht uit zou breken. Snel omgedraaid en veilig aan de overkant gaan lopen en toekijken.

Uiteindelijk ben ik op Time Square beland. Ik wilde kaartjes voor de musical van Mathilda kopen. Ik heb toch niets te doen vanavond. Er stond een korte rij waar ik in ging staan. Kwamen er mensen cookies met ijs er tussen uitdelen. Helemaal gratis. Dat verbaasde me want hier komt overal geld bij. Ik natuurlijk eentje gepakt en hij was heerlijk. Ik ben aan de beurt en kom bij de kassa, kost het kaartje (50% korting) $80. Dat is ongeveer 72 euro. Gisteren waren de kaarten veel goedkoper. Dit komt omdat het donderdag avond is en veel mensen uit gaan. Ik ben omgedraaid en heb het niet gedaan. Ik ga wel in Nederland als hij hier komt.

Even over het betalen in Amerika. Ik vergis me er iedere dag weer in en kan er maar niet aan wennen. Er staat een prijs op het bord wat iets kost. Uiteindelijk komt er bij het afrekenen een percentage tax (belasting) bovenop. Het is hier dus altijd duurder dan je ziet.

Nu ik niet naar het theater ga vanavond had ik tijd zat. Ik ben de m&m winkel en souvenirshops in geweest. Daarna wat gegeten en terug naar het hostel. Een rustig avondje. Nou ja rustig? Ik zit op mijn kamer en de muren zijn hier niet tot het plafond dicht dus je hoort alles. Iemand is op dit moment zo asociaal om zijn/haar muziek kei hard aan te hebben. Ik ben geneigd om te vragen of de oordoppen in kunnen maar ik doe zo wel mijn eigen oordoppen in als ik een filmpje ga kijken.

Morgen laatste dag New York maar ook de laatste dag van deze onvergetelijke reis.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 15358

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: