drie daagse Tour door de outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Janneke Groes - WaarBenJij.nu drie daagse Tour door de outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

drie daagse Tour door de outback

Blijf op de hoogte en volg Janneke

13 Augustus 2015 | Australië, Alice Springs

Dag 1: Uluru
Voordat ik over vandaag ga vertellen wil ik terug komen op gisteren. Hier in Australië zijn veel toeristen. Iedereen spreekt een andere taal, maar Nederlands zijn we pas één keer tegen gekomen. De receptie ging open waar we gingen inchecken. Achter de balie zat een jongen met een lange baard en lang haar in een knot. Een echte Australiër. 'Waarom hebben ze hier allemaal van die lelijke lange baarden?' zei ik. Ruud vulde mij aan 'en van die lelijke knotten.' waarop ik antwoordde 'ik snap dat echt niet, ziet er toch niet uit!' Okee wij zijn aan de beurt om in te checken. 'Nederlanders zie ik' zegt de jongen achter de receptie in het Nederlands. Haha we voelden ons erg lullig, maar hebben er heeeeel hard om gelachen in onze kamer en nog steeds.

Vanochtend werden we vroeg opgehaald. Spullen mee en op weg met een busje. Eerste stop was bij een kamelen/dromedaris pension. Bij deze stop kwamen grote outback vrachtwagens waarmee mensen op 5 a 6 daagse Tour gaan. Wat was dat een super gave vrachtwagen.
We reden door naar de Ayers Rocks. Totaal 450 km vanaf Alice Springs. We zaten in de bus met Fransen, Italianen, Zwitsers, Canadezen en Engelsen. Onderweg moesten we langs een bijna verlaten highway, hout sprokkelen voor het kampvuur van de avond.
We zagen de Ayer Rocks al vanaf een grote afstand liggen. Dat zijn beide rosten, de Uluru en Kata Tjuta. Ze lagen in de volle zon. Voordat we naar de Uluru gingen hebben we onze plek op de camping veilig gesteld. Na een lunch met een lekkere wrap zijn we naar de Uluru gereden. Één groot rotsblok wat helemaal egaal lijkt van een afstand. Maar niets in minder waar. Met een wandeltocht van 10,6 km zijn we rondom de rots gelopen. Het was warm, ongeveer 25 graden. We liepen in de volle zon.
Overal in de rots waren inkepingen of grote kloven. Iedere hoek van de rots had een andere structuur en/of kleur. Geweldig om hier om deze rots heen te lopen.
De rots is rood gekleurd, ook wel red Rocks genoemd en the outback red centre, ik snap precies waarom. Voor de reis heb je vaak plaatjes op internet gezien maar van dichtbij, kan ik toch wel zeggen, is dit veel mooier.
Hele mooi Adidas schoenen had ik aan. Na een tocht van 10,6 km door rood/oranje stenen en grind zijn ze niet meer zo mooi. Je kan het vergelijken alsof je op een gravel tennisbaan hebt gespeeld. Mijn hele benen waren oranje door het verstuiven van het zand.
Na de tocht, waar we ongeveer 2,5 uur over gelopen hebben, zijn we naar een punt gegaan waar je de zonsondergang heel goed kon zien. Onder het genot van een glaasje wijn en een toastje keken wij naar dit geweldige uitzicht. Aan de ene kant zag je de lucht achter Uluru verkleuren in allerlei kleuren, draaide je je om zag je daar de zon, enkele wolken en de gehele lucht verkleuren. Heel erg mooi.
Na het mooie uitzicht zijn we terug gereden naar de camping. Daar werd voor ons gekookt en maakten we een kampvuur. Samen met een Zwitserse jongen en Engels meisje heb ik geholpen bij het kampvuur maken. Ik ging samen met het meisje hout halen, kapot maken door te springen en op het vuur leggen. Een sociale en stoere meid van 8. Ondertussen kwam er een heel mooie sterrenhemel tevoorschijn. Ontzettend helder. Ook zag je een witte vage lijn. De Melkweg. In het Engels milkyway, dat heb ik dan weer even geleerd.
Toen het pittige eten, noodels met groente en kip, klaar was konden we aan tafel. Na het eten werd ik gevraagd door het meisje om het kampvuur straks weer aan te maken. Het hout is hier zo droog dat het erg snel opbrand, maar we kregen eerst uitleg over het slapen. Ons matje zat in een zak waar je in moest liggen. In die zak deed je je slaapzak en beide ritste je dicht. Je kon kiezen of je in een tent sliep of onder de sterrenhemel. Tja wat kies je dan? Wat zou jij kiezen? Ik koos voor het slapen onder de sterrenhemel. Die kans krijg je niet altijd. Nadat we onze bedden klaar hadden gelegd hebben we het vuur weer aangemaakt en hebben we marsmallows geroosterd. Ik moest naast het Engelse meisje komen zitten. Samen hebben we de marsmallows geroosterd en opgegeten. Het was tijd om te gaan slapen. De wekker zou om 5:30 uur aflopen, om naar de zonsopkomst te kijken. Wegdromen onder een heldere en felle sterrenhemel

Dag 2: Kata Tjuta
Om een mooie zonsopkomst te zien moet je vroeg uit de veren. Na een koude nacht maar met enkele vallende sterren aan de hemel te hebben gezien ben ik gaan douchen. Even lekker warm krijgen. Na het ontbijt reden we naar een uitzichtpunt waar je de zonsopkomst kon zien bij zowel de Uluru als de Kata Tjuta. Het was al licht maar de zon was nog niet op. Dit komt doordat het licht van de zon al over de horizon verschijnt. De zon kwam erg snel op, van een puntje tot een felle zon. Ondertussen was het nog wel ijskoud. Een graad of 4. De Zon kwam achter de Uluru op waardoor de lucht daar erg mooi verkleurde. De opkomende zon scheen recht op Kata Tjula die mooi in het licht kwam te liggen.
De rotsen zijn door verschuivingen gekomen. De Uluru doordat zand is opgehoopt en is gekristalliseerd naar rots en de Kata Tjuta doordat de stenen mee zijn genomen bij een overstroming en zo bij elkaar zijn komen te liggen.
Nadat de zon was opgekomen zijn we naar Kata Tjuta gereden om daar 7,4 km langs en doorheen te lopen. Bij de Uluru gisteren waren alle paden vlak. Vandaag was er niets vlak. Je liep echt op en door deze rotsen. Rots op rots af. Losse stenen, trappen, steile rotsen. Een avontuurlijke tocht. Warm aangekleed kwamen we hier aan, maar al snel had ik alleen nog maar een T-shirt aan. Na ongeveer 2 uur en 15 minuten gelopen te hebben kwamen we bij de bus waar je een lekkere sinaasappel kon pakken. Daarna terug naar de camping gegaan om te lunchen en de spullen te pakken. We kregen wraps die nog bereid moesten worden. Ik was natuurlijk weer zo lief om mee te helpen met het braden van gehakt. Na het eten heeft het Engelse meisje samen met haar vader het spel minecraft uitgelegd. Goed voor mijn Engels om met haar te spelen.
Onderweg naar de Kings Canyon stopten we op een uitkijkpunt. In het zachte oranje zand keken we op een meer van zout zonder water. Je zag daardoor een grote witte vlakte met alleen maar zout.
Terug op de camping hebben we een kampvuur gemaakt. Naast het vuur een pan met aardappelen en een pan met braad. Onze gids ging het vlees bakken: worst, kipsate en kangoeroe filet. Ondertussen hebben we onze tent klaargemaakt voor een goede nachtrust. Morgen de laatste dag van deze tour, de Kings Canyon beklimmen.

Dag 3: Kings Canyon
Om 5 uur werden we gewekt na een nacht heel anders dan gisteren. Ik heb het niet koud gehad in de tent. Rond 6 uur vertrokken we. In het donker reden we naar de Kings Canyon waar we in het licht aankwamen. Een wandeltocht van 6 kilometer waar we ongeveer 3 uur over hebben gedaan. Wat gaat ons dat brengen? De eerste klim zou heftig zijn, en dat was het. Met spierpijn in mijn bovenbenen, van gisteren, begon ik aan deze klim. Het was een klim van 150 a 200 meter met stenen, ongelijke traptreden. Halverwege was mijn vest al uit. Een stukje verder mijn jas open. Het waaide veel te hard om mijn jas uit te doen. Boven aangekomen stond je boven op het ravijn. Van daar uit hebben we "trap" op "trap" af over de canyon geklommen. Op ieder punt had je weer een ander uitzicht.
In de Kings Canyon zag je vaak duingras staan in zand. Dit komt omdat deze canyon vroeger een zee was, wat opgedroogd is. Het meeste zand is gekristalliseerd en omhoog geduwd. De oranje kleur die de rotsen op sommige plaatsen heeft komt door verstuiving van het outback zand. Van oorsprong is deze rots wit.
Na drie uur kwamen we terug bij de bus waarmee we terug gingen naar de camping. We hebben onze tent opgeruimd en een burger gegeten. Een burger eten we wel vaker maar dit was een bijzondere.... Een kameelburger, ook dat kan ik van mijn lijst afstrepen.
Spullen ingeladen en we zijn rond de middag terug gereden naar Alice Springs. Bij een stop onderweg zagen we aboriginals tekeningen maken die ze ter verkoop aanboden. Na vijf uur rijden kwamen we aan in ons hostel waar we konden uitpuffen van deze gave en afwisselende tour.
Morgen staat het volgende avontuur op het programma. Dat hoor je morgen ;)

  • 13 Augustus 2015 - 16:51

    Jeanne:

    Geweldig gaaf. Leuk om te lezen wat je allemaal beleefd

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 15393

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: