Malawi dag 6: 27-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Malawi dag 6: 27-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Malawi dag 6: 27-04-2017

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 April 2017 | Malawi, Lilongwe

Na een lekker havermout ontbijt vertrokken we bijna op tijd naar de scholen. Het was zonnig en warm. De laatste twee dagen was het erg bewolkt.
Op de planning stond het geven van een Engelse les en het observeren van de chichewa les.
We kwamen net na de opening aan. We werden opgewacht door honderden Malawiaanse kinderen. Morgen wachten ze op ons voor de opening. Ik hoop dat we dan op tijd zijn.
Voor mijn Engelse les heb ik verschillende groepjes gemaakt zodat we met actieve werkvormen konden werken. De Rekenhof kwam vragen of ze mocht komen kijken.
De les verliep goed. De kinderen waren actief bezig en erg betrokken. Tijdens de les bedenk ik hoe ik deze werkvormen ook in de klas kan toepassen. Ik doe dit vaak maar niet vaak genoeg. Nu besef ik weer hoe belangrijk het is. Vooral als je 88 kinderen in de klas hebt die tegen elkaar aan in rijtjes op de grond zitten.
Na de les kwam de Rekenhof vragen of ik haar les wilde observeren en of ik haar kon helpen met haar tekenles. Of ik tips had. We hebben haar rekentoets voorbereid en die heeft ze gegeven. Met flesdopjes keersommen maken. Het maakt me dan erg blij hoe goed de leerkrachten dit oppakken en ik hoop heel erg dat ze dit volhouden als wij weg zijn. Daarna heb ik de chichewa les geobserveerd. De kinderen maakten voor het eerst een woordweb. De juf legde het erg goed uit en zo konden de kinderen goed aan de slag konden.
De dag was al weer voorbij. Na de nabespreking begon ik aan onze verrassing voor de school. De anderen uit mijn groep waren nog aan het lesgeven. Ik heb het bord schoongemaakt en voorzien van nieuwe schoolbord verf. ( dat hadden wij uit Nederland meegenomen) Toen iedereen klaar was met hun lessen hebben we alle borden geschilderd. De directeur was er erg blij mee. Voor de leerkrachten is het een verrassing. Zij zien dit morgen pas want zij waren al naar huis.
Tijdens het verven, zagen we kinderen op het schoolplein spelen met zelfgemaakte wielen. Een stengel van een maisplant samen met een pompoen waar een gat in zat. De stengel was door het gat gestoken. Ze hielden de stengel aan beide kanten vast en de pompoen rolde.
Heb ik trouwens al verteld over de vrouwen hier. Zij dragen alles op hun hoofd. Dat heb ik wel eens op foto's gezien. Maar echt alles gaat op hun hoofd. Water teilen van zeker 30 kilo, kleding, hout, teilen met bv pompoenen, ga zo maar door. Zij doen dit zo natuurlijk. Veel vrouwen dragen daarnaast nog een kind op hun rug. Hun baby zit in een doek gewikkeld om het kind en vastgeknoopt aan de voorkant.
De mannen zie je met kapmessen lopen waarmee ze op het land werken.
Morgen gaan we voor de laatste dag naar deze school. Ik ben benieuwd naar de reacties op het "nieuwe" bord. Aan het eind van de dag neem ik afscheid van mijn twin en is het tijd om zaterdag, zondag en maandagmiddag de toerist uit te hangen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 15319

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: