Philadelphia - Reisverslag uit Newark, Verenigde Staten van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Philadelphia - Reisverslag uit Newark, Verenigde Staten van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Philadelphia

Blijf op de hoogte en volg Janneke

02 Mei 2016 | Verenigde Staten, Newark

Philadelphia

Vanochtend heb ik de bus gepakt naar Philadelphia. Een rit van 3 uur. Valt mee vergeleken met de 12 uur naar Toronto en 16 uur van Toronto naar Washington. Toch viel de busreis tegen. De bus was niet meteen vol dus ik zat alleen. Bij een tussenstop kwamen er veel mensen in. Naast mij kwam een grote amerikaan(se) zitten. Ik denk dat het een meisje was maar weet het niet zeker. Met groot bedoel ik trouwens de omvang. Ik kon meteen een stukje opschuiven. Het viel mee totdat mevrouw/meneer wilde gaan slapen. Het legde de kont opzij en zat letterlijk op mijn been. Ik schoof weg, het zei alleen "sorry" maar verschoof geen centimeter. Zo bleef diegene zitten totdat we in Philadelphia waren. Ik kon de leuning tussen de stoelen niet meer naar beneden doen omdat het er al met het lichaam voor zat. Heel asociaal en erg ongemakkelijk voor mij. Ik zat halverwege mijn stoel. In Philadelphia voelde ik me bevrijd. Ik was blij dat ik de bus uit kon.

Op naar de metro en het hostel. Even zoeken maar uiteindelijk kwam ik eruit. Met wat vragen stellen helpen ze je heel erg hier in Amerika erg vriendelijk. Dat heb ik de laatste dagen vaak gemerkt. Sta je met een plattegrond of zien/denken mensen dat je aan het zoeken bent komen ze vragen of ze je kunnen helpen. En nee, hier willen ze geen geld mee verdienen. Het is gewoon uit vriendelijkheid. Zo ontmoette ik een vrouw terwijl ik op de bus stond te wachten vanochtend in Washington. Ik heb met haar gekletst en vertelde haar dat ik een hostel geboekt had voor 1 nacht maar dat ik misschien nog een nacht bij wil boeken als ik de tijd nodig heb. Na de busreis gaf ze mij een briefje met haar adres en telefoonnummer. Als ik nog een nacht in Philadelphia wilde blijven kon ik daar gratis een nacht slapen. Erg behulpzaam op sommige momenten erg fijn.

In het hostel aangekomen kon ik al inchecken. Normaal is dat pas om 15:00 maar de bedden waren klaar dus de spullen konden naar de kamer gebracht worden. In de kamer stond bij mijn bed mijn naam geschreven. Niemand slaapt daar alleen ik.
Mijn spullen gedropt en tijd om Philadelphia in te gaan. Een plattegrond gevraagd en lopen.

Als eerste wilde ik naar de Rocky stairs. DE trappen uit de Rocky film. Voordat ik hier aankwam moest ik door een langgerekt park lopen. Op zich niets bijzonders maar aan elke lantaarnpaal hing een grote vlag van een land plus de landsnaam in het Engels en eigen taal eronder. Ik kwam vlaggen tegen die ik nog niet kende. Geen straf om op deze manier door een park te lopen. De Nederlandse vlag hing er natuurlijk ook bij. Aan het einde van het park stond het standbeeld van Rocky en de trappen waar hij op naar boven rent te zien.

Doorgelopen naar een oude gevangenis. Daar een rondleiding gedaan met een koptelefoon. Erg interessant. Gevangenen maar ook bewakers kwamen aan het woord. Ze legden uit hoe het in de 50-60-70er jaren in Amerika aan toe ging. Je kwam langs de isoleercellen maar ook de minder streng bewaakte cellen. Bijzonder om te zien.

Na een uur in de gevangenis rondgelopen te hebben heb ik de hele stad doorkruist. Halverwege kwam ik een overdekte markt tegen. Overal verschillende kraampjes. Dit zie je vaker maar deze maakte het bijzonder omdat er overal barretjes waren waar je kon eten. Ook vertegenwoordigde iedere kraam een ander land en verkocht eten uit dat land. Je maakte in enkele minuten een hele wereldreis.
Ik was nu halverwege de stad, ongeveer op de 16de straat en ben doorgelopen naar de 4de straat. Ik zal jullie uitleggen hoe dat in Amerika werkt. Een stad is opgedeeld in blokken. De straten die parallel aan elkaar liggen van zuid naar noord krijgen de namen 1st street (deze ligt het zuidelijkst), daarna 2nd street en zo door totdat het noordelijkste punt bereikt is. De straten van west naar oost hebben andere namen. Je weet dus heel makkelijk hoeveel blokken je nog moet lopen voordat je een straat rechts of links in moet. Heel makkelijk op te zoeken waar je bent. Niet iedere straat heeft een andere moeilijke naam. Moeilijk om hier te verdwalen (als je een kaart hebt).
Op 4th street heb een een cheese steak gegeten. Een typisch gerecht uit Philadelphia. Dit is een stokbroodje met kaas en vlees waarop je je eigen groente nog kunt kiezen. Erg lekker. Tijdens de route van 16th street naar 4th street kwam ik langs erg muurschilderingen. De stad staat hier vol mee. Ik wil morgen proberen een route te lopen waarbij ik veel van deze kunstwerken tegenkom.

Na het eten kwam eindelijk de zon door. Het was een uurtje of half zes. Ik zat, zoals net uitgelegd, bijna in het zuiden van Philadelphia. Daar was de boulevard. Ik heb een deel over de boulevard gelopen totdat ik op de hoogte van het hostel was. In het water lagen veel marine schepen. Ook had je een mooi uitzicht op de skyline van de stad.

Lekker genietend van het zonnetje terug naar het hostel gelopen. Daar heb ik mijn bed klaargemaakt en ben ik in de woonkamer gaan zitten. Ik heb alles voor New York uitgezocht. Ondertussen besloten dat ik morgen niet nog een nacht in Philadelphia blijf. Ik koop een ticket voor de bus van 16:00. Dan ben ik om 18:00 in New York. Ik kan naar het hostel toe en overmorgen in de ochtend meteen New York in. Ik hoef dan 's ochtends geen rekening te houden met de bus. Ook heb ik morgen genoeg tijd om hier de monumenten die ik nog wil zien te bekijken voordat ik naar de bus ga.
Ik heb zin om hier nog een dag rond te lopen maar ook erg veel zin om terug te gaan naar the big Apple.

See ya in NY

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 15303

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: