Malawi dag 8: 29-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Malawi dag 8: 29-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Malawi dag 8: 29-04-2017

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

29 April 2017 | Malawi, Lilongwe

Weekend; dat betekent uitslapen, dus niet.
Gisterenavond hebben we al ons ontbijt gemaakt. Vandaag moesten we om 5 uur in de bus zitten. Op weg naar het “National Park” voor mijn eerste safari (buiten de Beerse bergen dan).
Het zou twee uur rijden zijn. Na 2 uur zagen we een bord dat we nog 55 kilometer moesten. Op een verharde weg valt dit wel mee, maar op een hobbelige zandweg duurt dit erg lang.
Een half uur later kwamen we bij de ingang van het park. Nog 21 kilometer te gaan naar de logde.
Coen stapte voor de grap achter het stuur. Reed de bus door de poort en wilde plaats maken voor de chauffeur, maar hij mocht van de chauffeur naar de logde rijden.
Tien minuten later stond er ineens een enorme olifant voor onze bus. Hij stak de weg over.
De bus stopte en wij zijn stil blijven kijken. Iedereen met de camera in de aanslag. Super gaaf om zo’n groot dier te zien. Toen hij overgestoken was zijn we een stukje doorgereden. Het was een groep van vier olifanten. Achter onze bus stak nog een olifant over.
Bij de logde bleek er maar één jeep te zijn i.p.v. twee die we gereserveerd hadden. In plaats van 3 uur per groep konden we maar 1,5 uur met de jeep weg.
We reden langs een groot meer en daar vloog een grote arend overheen. Verderop zagen we enkele gazellen staan. Aan de andere kant van het meer zijn we uit de jeep gestapt en hebben we een stuk gewandeld. Er lagen nijlpaarden in het water. We hebben er een stuk of zeven met de kop boven zien komen. Onze ranger ging, met groot geweer bij zich, voorop.
Terug in de jeep reden we over een hard stuk weg. De andere wegen waren erg bebost. Daar werd niet dagelijks gereden.
Ineens roept Anouk STOP!!! Rechts waren weer olifanten. We wilden een stukje terug. Maar de jeep ging niet in z’n achteruit. Gelukkig liepen de olifanten parallel met ons mee en ze kwamen met de koppen richting onze kant. We hadden een geweldig uitzicht. Twee grote en een kleine, met zijn drieën naast elkaar. Het leek wel een fotoshoot.
Na heel veel geduld te hebben en wachten hebben we mooie plaatjes kunnen schieten en konden we door. In de open velden zagen we nog enkele antilopen springen.
Het gras stond zo hoog op verschillende paden dat we helemaal onder het gras terug kwamen bij de logde. We hadden het gras gemaaid voor de volgende groep.
In en rondom de logde hebben we lekker gerelaxed. De zon scheen en het was een graad of 30.
Dit weer hadden we nog niet gehad.
Toen de tweede groep terug was hebben we nog gelunched. Daarna zijn we weer huiswaarts gegaan. De rit duurde vier uur door een file. Ja je leest het goed. File in Malawi, alle mensen die een auto hebben stonden daar denk ik.
Ondertussen zagen we een geweldige zonsondergang. De zon gaat al rond 18.00 uur onder. Er ontstond een mooie felle rode gloed. Deze werd steeds lichter en lichter. Uiteindelijk maakte het plaats voor een heldere sterrenhemel.