Malawi dag 7: 28-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Malawi dag 7: 28-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Malawi dag 7: 28-04-2017

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

28 April 2017 | Malawi, Lilongwe

Vandaag was het de laatste dag op de Kalumbu school. Een dag van observeren en kijken of er wat opgestoken is van onze aanwezigheid. Voordat we gingen heb ik de rekenmodellen die ik van het rekenhuis gekregen heb uitgezocht. De helft geef ik vandaag aan de Kalumbu school, de andere helft aan de school waar ik volgende week naar toe ga.
Gisteren zag ik al veel verbetering in de lessen van mijn twin Josephene. De lessen verliepen actiever en de kinderen wilden allemaal antwoord geven bij vragen en tijdens samenwerkingsopdrachten.
Vandaag gaf ze een Engelse les en een les in chichewa. Die had ze goed voorbereid. Ik, maar ook anderen zagen veel activiteit in de les.Iik was oprecht heel trots op haar.
Dit heb ik haar ook verteld. Malawiaanse mensen vinden het heel moeilijk om complimenten te ontvangen. Maar ik denk dat dit wel overgekomen is.
Vandaag merkte ik dat de kinderen steeds meer aan ons gewend raakten. Steeds minder stonden ze rond ons heen. Ze waren lekker in groepjes op het schoolplein aan het dansen en muziek maken. De eerste dagen wilde iedereen op de foto en film en nu kon je ongestoord de muziek en dans filmen. Er werd zelfs plaats voor mij gemaakt door de kinderen zelf. Twee dagen geleden, gisteren zelfs nog, sprong iedereen ervoor.
Tussen de middag zijn we met z'n allen, Annika, Anouk, Cindy, Merle en ik het dorpje ingelopen. Daar genoten we weer van de Afrikaanse cultuur. Iedere dag zie ik hard werkende, maar hele optimistische en gelukkige mensen. Het is indrukwekkend maar de mooie momenten en gelukkige gezichten overtreffen de minder mooie momenten.
Na de pauze ben ik nog de klas in gegaan. De kinderen hebben gezongen en gingen met z’n allen dansen in de klas. Dat was zo gaaf; 86 kinderen die dansen klappen en zingen tegelijk. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar erg benieuwd naar was voor de vakantie en dat ik daar oprecht van geniet met heel veel kippenvel.
Met de groep hebben we twee bomen gepland voor de school. Een mangoboom en een guave boom. Hopelijk zetten ze er een hek omheen zodat de geiten en ezels deze niet opeten.
Na het planten van de bomen hebben we nog een teamvergadering gehad met de Malawiaanse collega's. Ze waren blij met onze komst en vinden dat ze veel geleerd hebben van ons. Dat konden we wel zien. We hebben ze op het hart gedrukt dat ze dit moeten volhouden en blijven oefenen. Dit vasthouden totdat er volgend jaar een nieuwe groep komt die verder kan gaan bouwen.
Als afscheid heb ik Josephene (mijn twin) een sjaal gegeven. Betina (de rekenjuf) kreeg de rekenspellen. Ze waren hier erg blij mee. Hopelijk gaan ze dit ook gebruiken.

De eerste werkweek zit er op. Nu twee/drie dagen toerist spelen. Heb er zin in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 15293

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: