Malawi dag 5: 26-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Malawi dag 5: 26-04-2017 - Reisverslag uit Lilongwe, Malawi van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Malawi dag 5: 26-04-2017

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

26 April 2017 | Malawi, Lilongwe

Na een goede en rustige nacht werd ik vanochtend in het donker wakker.
Buiten was het donker door de bewolking en binnen was de stroom uitgevallen.
De generator werd aangesloten en na een half uur was er weer stroom.
Met een zaklamp heb ik mezelf aangekleed en toen naar het ontbijt. Daar stond voor het eerst porridge, een soort havermout pap, op het menu
Na het ontbijt naar de bus maar deze was er nog niet. Drie kwartier later dan afgesproken en daardoor kwamen we weer te laat op onze school en konden we de opening van de dag niet bijwonen. Hopelijk maken we dat nog een keer mee.
Bij aankomst op de school kregen we koekjes en een krat frisdrank mee voor ons en de leerkrachten. Dit voelde voor ons helemaal verkeerd. We moesten daarmee uitstappen terwijl de kinderen rondom de bus stonden. Dit hebben we dus niet gedaan. De kinderen hebben niets en krijgen ook niets en wij komen met luxe aan. Voelt niet goed, brok in onze kelen.
Vandaag voor het eerst lesgegeven. De Engelse les. De kinderen leerden woorden met de 'u'.
Ik heb met ze gelezen, geschreven, een spelletje gespeeld. Erg leuk om te doen. Het was een groep van 84 leerlingen. Meer meisjes dan jongens. Helaas is dat bij de hogere groepen andersom. De meiden zijn dan vaak al moeder geworden of uitgehuwelijkt.
Even terug naar mijn Engelse les en het lesgeven in Malawi. Ze zijn hier heel positief en benaderen kinderen positief. Wanneer iemand hier een goed antwoord geeft, krijgt hij of zij niet alleen van de juf een compliment maar ook van de klas. Er wordt gevraagd om een klap of klappen en stampen op een ritme. Wanneer de kinderen iets inleveren of naar je toe komen om iets te vragen knielen ze voor je.
Na mijn Engelse les hadden de kinderen pauze. De groep van Anouk ging met de klas naar de markt voor een opdracht. Ik mocht mee. We kwamen op een lokale markt die er alleen op woensdag is. Er werd eten verkocht, maar ook kleding, doeken, gadgets. Een beetje vergelijkbaar met Nederland maar dan anders.
Over de straten lopen de geiten, ezels, ossen voor een wagen. Na het bezoek aan de markt ben ik weer teruggegaan naar mijn klas en heb ik met mijn twin en haar duo partner gesproken over de verschillen tussen Nederland en Malawi. Het verschil qua voedsel, schooltijden enz. Ze had voor mij, maar ook voor de rest een soort cake gebakken. Een typisch Malawiaanse lekkernij genaamd chigumu.
Het was een beetje droog maar goed te eten. Malawiaanse mensen hebben weinig maar ze delen alles. Zowel samen maar ook met ons. De leerkrachten willen ons ook alles laten ervaren. Daar kom ik later nog op terug.
De pauze was voorbij. De kinderen kwamen de klas in. Het was tijd voor “chichewa”. Ik observeerde de les. De leerkracht had het goed voorbereid en je zag al dat ze de kinderen in groepjes liet werken. Goed om te zien dat ze wat heeft opgestoken van gisteren.
Na de les waren de kinderen vrij en maakten ze met een handbezem het lokaal schoon. Mijn twin en ik bespraken de lessen van vandaag en gingen de lessen voor morgen voorbereiden. Ik geef weer Engels omdat de andere vakken in chichewa zijn. Daar ga ik observeren.

Daarna even geluncht en het was rustig op het schoolplein. Bijna Alle kinderen waren vrij of zaten in de klas. (Wanneer wij namelijk het schoolplein op komen worden wij omringd door honderden kinderen die je overal naartoe achtervolgen en maken geluid daar kan de decibel in een discotheek niet tegenop.)
Op sommige plekken zie je kinderen dansen en muziek maken. Dat is wel erg bijzonder om te zien.
Ik had het erover dat we bij de Afrikaanse/Malawiaanse cultuur werden betrokken. Aan het einde van de (werk)dag mochten we mee naar het huis van de twin van Anouk. Zij woont achter de school in een teachers house. We hebben daar mais gepeld wat bij ons niet zo gemakkelijk ging maar bij haar super snel. De mais hebben we geroosterd en mochten we meenemen. We kregen uitleg hoe het voedsel gemaakt werd. Het is niet uit te leggen aan mensen die hier niet zijn hoe bijzonder en indrukwekkend dit is.
Verhalen kunnen niet overbrengen wat je hier ziet.
Zo even het koppie leegmaken tijdens een half uurtje sporten. Dan lekker douchen, eten en nabespreken van vandaag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 15330

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: