Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Great Barrier Reef - Reisverslag uit Cairns, Australië van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Great Barrier Reef

Blijf op de hoogte en volg Janneke

17 Augustus 2015 | Australië, Cairns

Vanochtend voordat we de boot opgingen hebben we een onderwatercamera gehuurd. Daarna de marina werf opgelopen naar boot 18. Helemaal achteraan. De boot zat vol met Nederlanders. Weet je ook waarom? Nee? Ik zal het je uitleggen. Het was de goedkoopste Tour. Na veel papierwerk ingevuld te hebben, over de risico's van snorkelen en de beesten in het water, voer de boot weg. Ruim twee uur hebben we in de zon op het dek gezeten. We zagen de kleuren van de zee veranderen, groen, blauw, donkerblauw, fel blauw. We legden aan bij een gedeelte waar je alle kleuren rondom je heen kon zien. Het water was rond de 20 graden. We zetten ons schrap om het koude water in te gaan, maar dat viel mee. Meteen zag je overal koraal en heldere vissen. Van klein tot flinke vissen van wel een halve meter denk ik. Al is dat moeilijk in te schatten. Het koraal had ook verschillende kleuren. Vorig jaar op Bali heb ik geweldig mooi koraal gezien maar dit heeft het toch wel overtroffen. Veel dezelfde vissen zagen we hier. (Finding) Nemo kwam ook even uit zijn anemoon. De nemo's zijn kleiner dan ik verwacht had, je zag ze bijna niet meer. Ik was het beu om te snorkelen voor dat moment. Er waren al veel golven in mijn snorkel, dus ook in mijn mond, gekomen. Ik besloot om terug te gaan naar de boot. Snorkelend kronkelde ik door het water. Ik zag iets zwarts op me afkomen. Ik dacht dat het een duiker was met een wetsuit, maar nee dat wat het niet. Het was een Napoleon vis van ik denk wel een meter groot. Ik heb met mijn beste borstcrawl de anderen ingehaald. Meneer Napoleon deed zijn bek even open, ik dacht dat hij me op ging eten.
Op de boot aangekomen bleek dat we vijf minuten later vertrokken naar een volgend gedeelte. Maar eerst konden we opscheppen van een bbq lunch.
Even over de Great Barrier Reef. Dit staat op de wereld erfgoedlijst. Wanneer je moet plassen tijdens het snorkelen moet je dat gewoon in het water doen. Natuurlijk moet ik plassen als ik in het koude water terecht kom. Heb jij ooit wel eens over een monument van een werelderfgoed geplast? Ik wel ;).
We voeren verder naar een ander gedeelte van de Great Barrier Reef. In dit gedeelte zou je schildpadden kunnen zien. Het water was hier een stuk kouder. In het water zag je natuurlijk overal koraal. Het blijft mooi. Ik keek naar voor, naar links en rechts. Bij het naar rechts en links kijken merkte ik dat mijn oren pijn deden, alsof er water in bleef zitten. Een flinke druk kwam erop te staan. Ik wilde natuurlijk het water nog niet uit. Dus besloten om alleen vooruit te blijven kijken en te draaien met mijn lichaam wanneer ik opzij wilde kijken. De pijn bleef aanhouden en daarom ben ik eerder naar de boot gegaan. Niet eg overigens, ik kon lekker in het zonnetje op het dek liggen. Helaas geen schildpad gezien dit jaar. Ruud en Judith hebben deze uiteindelijk nog wel gezien. Twee en half uur terug naar de kade en onze dag zat er weer op. Nog even een hapje eten in de pub en vroeg naar bed.
Morgen gaan we terug Airlie beach, waar we twee nachten blijven. Zo'n 500 / 600 kilometer verderop.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 15310

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: