Vier seizoenen in een jaar - Reisverslag uit Naracoorte, Australië van Janneke Groes - WaarBenJij.nu Vier seizoenen in een jaar - Reisverslag uit Naracoorte, Australië van Janneke Groes - WaarBenJij.nu

Vier seizoenen in een jaar

Blijf op de hoogte en volg Janneke

04 Augustus 2015 | Australië, Naracoorte

In een jaar zitten vier seizoenen, dat weet ik. Wanneer je over The Great Ocean Road rijdt heb je alle vier de seizoenen in één dag. Ik zal je vertellen hoe dat vandaag allemaal is gegaan.
Na een goede, rustige nacht stapten we, in het zonnetje, ons hostel uit. Hebben even wat boodschappen gedaan en zijn The Great Ocean Road terug opgereden. In de eerste tien kilometer waren tal van uitzichtpunten waar je goed op de rotsen van de oceaan kon kijken. Er stond een harde wind en mijn handen bevroren (winter). Hoe dit komt, de oceaan is de Zuidelijke IJszee die de kou vanuit Antarctica meeneemt. Door de wind kletterden de wilde golven hoog tegen de rotsen aan.
Voor Ruud zijn we nog enkele schatten gaan zoeken die bij mooie, niet aangegeven, uitzichtpunten of stranden lagen. Uit de bosjes sprong een gezinnetje kangaroos. Door de schatten van Ruud zagen we stukken van The Great Ocean Road die je anders waarschijnlijk niet gezien zou hebben.
Het is gaan regenen (herfst) en we rijden de Great Ocean Road af. Aan het eind van de route is een kaasfabriek waar we zijn gestopt. Onderweg naar de kaasfabriek, maar eigenlijk de gehele dag, wisselden regenbuien en zon (zomer) elkaar af. Hierdoor zagen wij heel vaak grote en felle regenbogen.
Bij de kaasfabriek hebben we kaas geproefd, van jonge naar oude kaas. We sloten af met een stukje kaas waar zwarte pepers in zaten en een stukje waar Chili in zat verwerkt. De zwarte peper kaas was raar maar lekker de Chili was erg pittig. Na het proeven van de kaas hebben we nog honing, barbecue saus en brood met kruiden geproefd. Onze buikjes zaten weer vol. Voor vanavond hebben we een lekker stuk kaas, zongedroogde tomaten, olijven en blauwe kaas meegenomen. Voor ieder wat wils.
Vanaf nu mocht ik rijden in de regen en door de zonnestralen. Geen Great Ocean Road meer maar wel door verschillende mooie groene landschappen. Heuvel op, heuvel af. Je mag hier overal 100 km/h. Het is een tweebaans weg, ene kant heen andere kant terug. In de stromende regen werd ik ingehaald door grote monstertrucks die veel harder reden dan 100. Ik heb ongeveer 2,5 a 3 uur gereden. Op een gegeven moment wilde ik wisselen maar er kwam maar geen dorp of stopplek waar we van chauffeur konden wisselen. Tijdens deze tocht zijn we heel wat tegengekomen: hele zwermen kaketoes, kookaburra (zoek maar op) en veel dode dieren langs de weg. Vooral kangaroos. Eindelijk zijn we een koala tegengekomen, helaas was dit een verkeersbord: Let op overstekende koala's. Die toch niet oversteken, net als je in Nederland nooit een hert/wild over ziet steken.
Eindelijk was daar een stopplek en kon ik heerlijk op de bijrijdersstoel uitrusten. Genieten van het uitzicht en het weer (lees: de regenbogen). Langs kilometers uitgestrekte wijnplantages zijn we naar Naracoorte gereden. Langs deze weg stonden veel bomen in volle bloei (lente). Helaas waren de wijnplantages kaal.
In Naracoorte aangekomen gingen we naar de grotten. 3:35 uur kwamen we eraan. De laatste Tour ging 15.30 uur weg, balen. Morgenvroeg terug? We gingen informatie vragen aan de balie. 'Nee hoor, de laatste Tour is nog niet weg. Pas om 15.30.uur . Wij snapten er niets meer van,het is toch 15.40 uur ondertussen. 'Komen jullie vanuit Victoria (staat in Australië), daar is het een half uur later.' Aha nu snapten we het. De laatste Tour van de dag blijkt de meest oninteressante tour door de grotten te zijn. Dus hebben besloten om naar ons huisje, op een vakantiepark, te gaan en morgen vroeg terug te keren naar de grotten voor een interressante rondleiding.
We zijn voor het donker in het huisje. Voor het eerst heb ik mijn sportkleding aangedaan en ben een rondje gaan rennen waarbij ik ook mijn knie heb getraind. Na al die uren in de auto zitten had ik voldoende energie om deze eruit te bewegen.

Morgen op weg naar Adelaide. Benieuwd naar deze stad.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Volg mijn reis naar Australië.

Actief sinds 24 Juli 2015
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 15333

Voorgaande reizen:

15 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Cuba

22 April 2017 - 07 Mei 2017

Malawi 2017

24 April 2016 - 08 Mei 2016

The American dream 2016

27 Juli 2015 - 27 Augustus 2015

Australië 2015

Landen bezocht: